donderdag 21 maart 2013

Personal tag | Na de havo..

Iedereen komt ooit voor deze balangrijke keuze te staan, een keuze die een groot deel van je leven zal bepalen. En met het afschaffen van de studiebeurs vanaf september 2014 is de keuze nog belangrijker geworden, je studiekeuze. Ik zit op dit moment in 4 havo, ja, ik ben blijven zitten ( niet om de cijfers maar om een andere reden). In de derde klas begon ik met oriënteren voor een studie, ik moest mijn profiel kiezen en daarbij leek het me handig om voor mezelf al te gaan kijken wat me interesseerd. Iets creatiefs of iets medisch, daar ging het bij mij om (profiel: Natuur en gezondheid of Cultuur en Maatschappij). Ik heb gekozen voor het eerste, en dat was een lastige keuze.



Ik heb open dagen bezocht en we zijn met school nog naar de Hoge School in Leeuwarden geweest voor voorlichtingen. Ik kon maar niet kiezen welk profiel ik moest nemen, tot mijn moeder op een verjaardag bij mijn tante gevraagd werd wat ik later wilde gaan doen, mijn moeder vertelde dat ik iets medisch of creatiefs wilde gaan doen, waarop een vrouw antwoorde: "Is orthopedische technologie niet iets voor haar?" Wat?! zullen de meesten van jullie nu denken... Orthopedische technologie, in het kort, je maakt protheses voor mensen die ledematen zijn verloren of zonder zijn geboren. Ik ben gaan kijken voor deze opleiding en ik was meteen verkocht!
Tijdens de opleiding leer je protheses te maken en aan te meten, je leert in de paskamer te werken, dat is waar mensen de protheses aanpassen en waar je de laatste dingetjes nog kunt veranderen. Je leert dus ook om te gaan met mensen met trauma's en ernstige ziekten.
De opleiding is alleen te volgen in Eindhoven en Geel (Belgie), het eerste jaar is in Eindhoven, het tweede en derde in Geel en het laatste jaar weer in Eindhoven.
Filmpje over de opleiding: 
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KQwRXU1f-mw

Welke studie wil jij gaan doen of heb je gedaan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...