woensdag 13 januari 2016

Report || Ode aan de Nederlandse Mode


Het is alweer 3 maanden geleden dat ik de tentoonstelling "Ode aan de Nederlandse Mode" bezocht in het Gemeentemuseum in Den Haag. Het Gemeentemuseum heeft ieder jaar 1 mode-gerelateerde tentoonstelling. Vorig jaar was dat Romantische Mode, waarover ik ook een artikel heb geschreven, en het jaar daarvoor ging de tentoonstelling over Coco Chanel. Dit jaar bezocht ik dus de collectie "Ode aan de Nederlandse mode", een tentoonstelling over de Nederlandse modestijl en de mode-iconen. Ik heb uiteraard weer veel foto's gemaakt en heb in deze post mijn mening over de tentoonstelling gegeven. Lees en kijk je mee?

Het is in het museum helaas net iets te donker voor mijn spiegelreflexcamera, de foto's in dit artikel zijn daarom gemaakt met een iPhone 5s en van iets mindere kwaliteit. 

Prachtig, kunststuk uit de collectie van Viktor & Rolf met rechts daarvan een ontwerp van Bas Kosters.

De bekende jurk die Koningin Maxima tijdens de inhuldiging droeg, ontworpen door Jan Taminmiau.

En dan mijn favoriete deel van de tentoonstelling, de zwart/witte ontwerpen, met als hoogtepunt de ontwerpen van Iris van Herpen. Zij is denk ik toch wel mijn favoriete ontwerpster op het gebied van innovatie.

De Nederlandse ontwerpstijl wordt door het Gemeentemuseum omschreven als: Futuristisch, heldere vorm & klare lijn, conceptueel, vrijheid, zwart & wit en de ontwerpers staan erom bekend zich niet te houden aan bestaande culturen en denkbeelden. Dat laatste is vooral te zien bij Viktor & Rolf en Bas Kosters, zij ontwerpen de meest excentrieke kleding, die je zeker niet snel naar school of werk zult dragen.

v.l.n.r. Niels Klavers, Winde Rienstra, Viktor & Rolf

Links: Ontwerp van Bart Hess. Overige 3 ontwerpen van Iris van Herpen uit 2011 (Escapism collectie). De ontwerpen van Iris van Herpen zijn trouwens 3-D geprint, hoe gaaf!

v.l.n.r. Viktor & Rolf,  Frans Molenaar, Monique van Heist, Frans Molenaar.

v.l.n.r. Gijs Bakker, AZIZ, Marian Schoettle, Monique Collignon.

Tijdens het bezoeken van dit deel van de tentoonstelling kwam ik erachter dat ik qua mode een echte Nederlander ben. Nederland kent namelijk een lange traditie in het dragen van zwart. Het werd gezien als chique en werd niet alleen gedragen bij perioden van rouw. Eerst werd gedacht dat het zwart in de 17e eeuw eenvoudig was, maar later bleek zwart juist gezien te worden als een statussymbool. Dit kwam doordat de stof erg kostbaar was, het was namelijk moeilijk te verven.
Er bestonden zelfs meerdere tinten zwart (naar mijn idee is zwart, zwart, maar dat bleek toen anders): kraaienzwart, koolzwart en glanzend zwart.

v.l.n.r Viktor & Rolf, Gérard Brussé, Cargelli, Peter Rozemeijer, Viktor & Rolf.

v.l.n.r  ?, Mart Visser, Frans Molenaar.

En om af te sluiten, een prachtige jurk van kant. Ik ben een echt detail-mens en dit is iets waar ik echt uren naar kan kijken (ook naar filmpjes waarop te zien is hoe het met de hand gemaakt wordt trouwens, dit doe ik soms echt de hele avond. Maar dat terzijde). 

Ik vond de tentoonstelling weer geweldig, zoals ik dat gewend ben van het Gemeentemuseum. Het is zeker een aanrader wanneer je van mode houdt. Naast deze tentoonstelling heeft het Gemeentemuseum nog veel meer tentoonstellingen, voor het huidige aanbod kun je de website raadplegen. Ik kijk nu al uit naar de tentoonstelling van volgend jaar!

De tentoonstelling is nog t/m 7 februari 2016 te zien in het Gemeentemuseum. Een kaartje kost €13,50, maar de tentoonstelling is voor iedereen t/m 18 vrij toegankelijk en als student betaal je €10,00. 

Ga jij de tentoonstelling bezoeken? Of heb je hem al bezocht? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...